Rabu, 10 Mac 2010

fleksibliti dalam syariat islam

Kelas tafaquh : Dr Syuwess Mahamid

Antara dalil-dalil yang menunjukkan bahawa hukum fiqh itu murunah dalam erti kata fleksibel ialah :

1. Nabi s.a.w ketika mana mengaharamkan kota Makkah (1) , seperti mengaharamkan sesorang itu memburu binatang dan mencabut tanam-tanaman. Maka terdapat seorang sahabat berkata kepada Rasulullah : Wahai Nabi, sesungguhnya kami berhajat kepada (udkhur).Kemudian Nabi s.a.w berkata : melainkan (udkur)

Maka ini menunjukkan bahawa Nabi s.a.w meraikan waki’ dalam erti kata yang mudah hukum fiqh adalah bersifat menerima kepada pembaharuan.Maka inilah yang di namakan muasarah.

Orang yang faqih mestilah bersifat mengetahui apakah makna disebalik penurunan sesuatu.Bukan sekadar mengetahui hukum sesuatu perkara itu sahaja.

2. Ketika mana nabi mengaharamkan arak, ia juga melibatkan bekas-bekas yang digunakan untuk arak seperti cawan, baling dan sebagainya.Mengapakah nabi mengharamkan termasuk sekali bekas-bekas tersebut, ini adalah kerana supaya masyarakat arab pada zaman itu tidak lagi mengingati arak itu. Sehingga nabi mengatakan : Pecahkan balang-balang tersebut.
Kemudian sahabat berkata kepada nabi yang mana mereka memerlukan bekas-bekas itu.Lalu nabi membenarkan sahabat menggunakan bekas-bekas tersebut.

Terdapat 2 elemen dalam hukum islam:
1. Tetap ثوابت : Tidak boleh diijtihad
2. Berubah متغيرات : Boleh diijtihad

Perantaraan adalah sesuatu yang boleh berubah-ubah dan bukanlah sesuatu yang tetap.Sebagai contoh, di dalam pemilihan hakim atau ketua Negara. Cara pemilihan disini adalah wasilah seperti pilihan raya dan tujuannya pula adalah menjalankan hukum syarie.

Apabila seseorang itu hanya memindahkan hukum-hukum fiqh yang terdapat dalam kitab-kitab fiqh yang dahulu ke zaman hari ini, ianya tidak menjadikan fiqh itu sesuatu yang fleksibel dalam erti makna lain muasarah.

Kebanyakkan ulama mengetahui bahawa wasilah adalah sesuatu yang boleh diperbaharui, tetapi mereka menzahirkan di hadapan manusia seolah-olah mereka tidak terkeluar daripada mazhab, disebabkan perasaan takut / tersalah ijtihad. Sebagai contoh, tidak wajib ke atas seseorang wanita itu memakai jubah jilbab, namun yang pentingnya adalah menutupi aurat.Maka tidak mengapa jika seseorang wanita itu memakai kabut atau pakaian selain jubah.

Adakah jika kita tidak mengambil berat terhadap wasail yang ditunjukkan nabi s.a.w, dikira sebagai orang yang tidak mengambil berat dengan sunnah ??
• Pertama sekali, kita mesti mengetahui makna sunnah yang mana ianya terbahagi kepada 2 bahagian iaitu :
1. Sunnah yang mencapai tahap fardhu seperti kefardhuan solat isya’ yang sabit dengan sunnah nabi s.a.w.
2. Sunnah yang mncapai tahap sunat seperti wangi-wangian ketika solat.
Jika sesuatu sunnah tersebut mencapai tahap fardhu seperti yang disebutkan di atas, maka ia adalah wajib dan berdosa jika meninggalkannya.

Jika sesutau sunnah itu mencapai tahap sunat, maka ianya adalah tidak wajib dan tidak berdosa meninggalkannya seperti bersiwak.

Terdapat hadis nabi s.a.w :
(البس ما شئت و كل ما شئت.......)

Nabi s.a.w juga memakai pakaian yang diperbuat daripada orang kafir, kerana pada zaman dahulu tidak terdapat dalam kalangan orang islam kilang yang membuat pakaian. Ini menunjukkan ianya adalah wasilah.

Soalan daripada Ust Burhanuddin :

*Adakah wudhu dikira sebagai wasilah ?

Jika sesuatu perkara itu tidak terdapat dalil, maka ianya adalah wasilah.Jika sesuatu itu mempunyai dalil yang qoti’e, maka ianya adalah tujuan ghoyah yang mana tidak boleh diubah-ubah.

Soalan Ust Hasyim :

*Bagaiman pula dengan permasalahan bida’h ?

Bida’h hanya berlaku dalam ibadat.Jika seseorang itu mengakui di dalam hati bahawa perkara yang dilakukannya itu adalah perbuatan yang dilakukan nabi s.a.w, sedangkan perbuatan tersebut tidak pernah dilakukan nabi s.a.w, maka inilah yang di maksudkan sebagai bida’h.Seperti bida’h di dalam solat, jika seseorang itu mengakui di dalam hatinya bahawa terdapat solat sunat hari rabu, sedangkan nabi s.a.w tidak pernah melakukannya di dalam hayatnya.

Imam Syatibi : membahagikan fiqh kepada 2 iaitu –
1. Adat
2. Ibadat

Maka perkara bida’h hanya berlaku di dalam ibadat iaitu selain perkara yang di maksudkan dengan adat seperti muamalat, dan sebagainya.

*Perayaan menyambut kelahiran nabi s.a.w :

Jika seseorang itu mengakui di dalam hatinya bahawa perbuatan tersebut adalah yang di lakukan baginda sendiri seperti berarak, berqasidah dan sebagainya, maka ianya adalah bida’h.

Jika seseorang tidak mengakui di dalam hatinya bahawa perbuatan tersebut tidak dilakukan oleh nabi s.a.w, dan hanya untuk menzahirkan kecintaan kepada nabi s.a.w, memperingatinya, maka ianya tidaklah dinamakan sebagai bida’h.

Sesuatu perbuatan itu tidak akan dikira sebagai bida’h jika :
• Diniatkan kerana Allah taala
• Tidak mengakui didalam hati bahawa perbuatan itu dilakukan nabi sedangkan nabi s.a.w tidak pernah melakukannya
• Ibadat tersebut telah disyariatkan dalam syariat islam.

Sebagai contoh dalam masalah solat sunat sebelum jumaat.Sesungguhnya tidak ada dalil bahawa nabi s.a.w melakukannya.Namun ianya tidak dikira sebagai bida’h jika seseorang itu melakukannya kerana Allah taala semata-mata dan tidak menganggap perbuatan tersebut dilakukan oleh nabi s.a.w .

Contoh permasalahan lain yang tidak dikira sebagai bida’h :
1. Terdapat sesetengah pendapat bahawa jika tangga mimbar khutbah melebihi tiga, maka ianya dikira sebagai bida’h.


pendapat seperti ini adalah tidak tepat, ini kerana mimbar itu adalah sebagai wasilah iaitu supaya pendengar jumaat dapat melihat khatib yang sedang membaca khutbah itu.
Sedangkan tidak terdapat nas-nas yang mensyaratkan seperti itu.

2. Masalah azan, adakah ianya wasilah ataupun tujuan ghoyah ? dalam erti kata lain, azan hanya dibolehkan pada waktu solat lima waktu, ataupun dibolehkan pada waktu lain-lain?

Nabi s.a.w telah menyuruh sahabat iaitu Bilal azan bukan pada waktunya. Kemudian semua sahabat datang ke masjid dan bertanyakan kepada nabi mengapakah azan dilaungkan bukan pada waktunya.
Maksud nabi di sini adalah supaya semua para sahabat berkumpul untuk pergi berjihad.
Maka azan disini adalah wasilah supaya umat islam berkumpul.



*soalan : menggantikan muazzin dengan pemain kaset / radio .
Pendapat Dr Syuwess Mahamid : tidak boleh
Pendapat Dr Malik Sa’di : dibolehkan

*Hukum jika seseorang itu melakukan perkara fardhu tanpa melakukan sunat-sunat yang lain ?

Tidak berdosa keatasnya
Terdapat seorang sahabat yang telah datang kepada nabi s.a.w kemudian dia berkata : sesungguhnya beliau tidak melakukan perkara-perkara sunat melainkan solat lima waktu, haji, puasa.Kemudian nabi s.a.w berkata :
(إن صدق دخل الجنة)

Berdasarkan hadis di atas, ia menunjukkan bahawa sesiapa yang melakukan perkara fardhu tanpa perkara yang sunat, maka ia tetap dijanjikan syurga.
Barang siapa yang melakukan perkara fardhu dan mengingkari sunnah, maka beliau adalah terkeluar daripada agama islam itu sendiri.Manakala mereka yang melakukan perkara fardhu tanpa perkara-perkara yang sunnah, maka dia tidak dianggap berdoasa.Ini kerana apabila kita kembali kepada ta’rif sunnah, ia merujuk kepada sesuatu yang dilakukan oleh nabi s.a.w yang mana sesiapa yang melakukannya akan mendapat ganjaran dan barang siapa yang meninggalkannya tidak dikira sebagai orang yang berdosa.

*Penjelasan bagi hukum mereka yang meninggalkan sunnah.
Kita mesti membezakan antara pengertian dakwah dan mengajar manusia hukum fiqh. Ianya adalah dua elemen yang berbeza.
Sebagai contoh,
Seseorang yang tidak membaca doa menaiki kenderaan ketika menunggangi sesuatu kenderaan, adakah dia dikira sebagai orang yang berdosa??? Sudah semestinya kita menghukumnya melalui hukum fiqh tidak berdosa.

Kesimpulannya, hukum islam mempunyai 2 elemen iaitu fleksibel-berubah mengikut zaman- dan tetap - tidak berubah mengikut peredaran zaman-.Islam adalah agama yang meraikan waki’ dan berkembang sejurus peredaran zaman.

• Udkhur : adalah sejenis daun yang di gunakan untuk membuat atap rumah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan