Rabu, 3 Mac 2010

"Dry Clean "

Di saat keserabutan yang melanda fikiran ni, terasa ingin menyampaikan sesuatu kepada orang ramai melalui penulisan.Mungkin kebaikan yang cuba untuk dilakukan ni dapat menghilang segala keserabutan yang melanda.

Kita selalu menghantar pakaian-pakaian yang tidak sempat untuk dicuci ke kedai-kedai mencuci pakaian.Namun tahukah anda bagaimanakah kaedah dry clean yang digunakan kebanyakkan kedai-kedai mencuci pakaian tersebut ???

Pengenalan am Dry clean

Dry cleaning (atau dry-cleaning) adalah setiap muat pembersihan untuk pakaian dan tekstil menggunakan pelarut organik daripada air. Pelarut yang digunakan biasanya tetrachloroethylene (perchloroethylene), disingkat "PERC" dalam industri dan "cecair pembersihan kering" oleh awam. Penatu kimia yang diperlukan untuk membersihkan kotoran-kotoran yang boleh rosak jika digunakan oleh air dan sabun atau deterjen. Bahan ini sering digunakan sebagai pengganti air ataupun sabun

Apabila diperhati kaedah dry clean ini, adakah ianya dibolehkan di sisi syara'.??sedangkan tuntutan syara' didalam bersuci mestilah menggunakan air berdasarkan nas-nas sayrie.

Takyif fiqh

Saya cuba meringkaskan perbahasan ulama-ulama ini yang mana mereka telah berselisih pendapat dalam permsalahan yang mana adakah dibolehkan menyucikan sesuatu itu daripada najis dengan menggunakan segala benda yang bersifat suci serta menanggalkan kotoran tersebut ataupun mestilah dengan menggunakan air.

1. Abu Hanifah dan Abu Yusof berpendapat segala benda yang bersifat suci serta menyucikan ain najis tersebut sama ada dalam bentuk cecair ataupun keras.

2. Maliki dan Syafie pula berpendapat najis yang terdapat pada baju tidak akan menjadi suci seperti mana dalam permasalahan hadas iaitu mestilah menggunakan air ataupun tanah.Maka mereka berpendapat hanya air sahaja yang boleh digunakan untuk menyucikan pakaian daripada najis, jika tidak terdapat air, dibolehkan menggantikannya dengan tanah.

Berdasarkan pendapat-pendapat ulama yang telah disebutkan tadi.Khilaf dalam masalah ini dapat dipecahkan kepada 2 iaitu :

1. Dibolehkan menyucikan najis daripada pakaian dengan menggunakan selain air .

2. Najis pada pakaian tidak akan suci dengan menggunakan bahan selain air.

Apabila kita cuba mengkaji perselisihan pendapat antara ulama ini, ianya adalah berpunca perselisihan faham pada nas-nas yang berkaitan dengan permasalahn ini.Mereka juga telah berselisih pendapat adakah penggunaan air didalam menyucikan najis ini adalah perkara yang taabbudi ataupun bukan.


Perintah membersihkan najis daripada air yang terdapat dalam nas-nas syarie bukan sahaja menunjukkan penyucian tersebut mestilah dengan menggunakan air semata-mata, bahkan terdapat juga nas-nas menerangkan dengan menggunakan selain air seperti mana hadis tentang istinjak, sapu kasut.

Hadis nabi s.a.w :
"إذا جاء أحدكم إلى مسجد فاينظر, فإن رأى في نعليه قذرا أو أذى فليمسحه و ليصل فيهما"

Yang bermaksud :
Jika seseorang daripada kamu datang ke masjid maka lihatlah, jika terdapat kekotoran pada kasutnya itu, maka sapulah ia dan solatlah padanya.

Daripada hadis di atas menunjukkan bahawa nabi s.a.w menjadikan sapu kasut pada tanah itu menunjukkan bahawa bahan selain air boleh di jadikan untuk menyucikan sesuatu.

Pendapat ulama yang mengatakan bahawa penggunaan air itu adalah suatu yang taabbudi adalah tidak berasaskan dalil-dalil syarie.Kias menghilangkan najis dengan masalah mengangkat hadas adalah kias yang tidak tepat.Ini kerana mengangkat hadas adalah perkara yang dituntut dan tidak akan dijatuhkan dengan terlupa,berbeza dengan menyucikan pakaian daripada najis, yang mana ianya bermaksud menghilangkan najis tersebut, dan ianya juga tidak disyaratkan niat, maka selagi mana ianya menghilangkan ain najis tersebut, maka maksud yang dikehendaki oleh syarak tercapai.

Kesimpulannya, harus menyucikan segala jenis pakaian dengan menggunakan segala perantaraan baru seperti dry clean dan lain-lainnya, selagi mana ianya menghilangkan ain najis tersebut dan menanggalkannya, dan tidak menggunakan bahan-bahan yang diperbuat daripada najis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan