Sabtu, 16 Januari 2010

terasa ingin berkongsi

Fiqh ibadat 2

Madah ini adalah merupakan satu madah yang wajib bagi pelajar kuliah syariah untuk mengambilnya.Sememangnya apabila madah ini ditukar gurunya kepada Doktor Faris,sayalah orang pertama mengeluh dan berkata pada hati "habislah, jatuh muaddal aku kali ni".

Namun saya terus tekad untuk tidak mengisqot madah ini.Kita sering maklum yang DR Faris aadalah seorang pensyarah yang cukup hebat dan cukup di hormati oleh semua pensyarah-pnsyarah yang lain.Siapa yang tidak mengetahui yang mana beliau satu-satunya Doktor yang mengambil ijazah,master dan PHD di university tertua di dunia iaitu Al - Azhar.

Para pelajar juga akan terbiasa dengan keadaan yang mana beliau sering merajihkan pendapat-pendapat mazhab abu hanifah bahkan beliau sendiri mengakuinya di dalam kelas pengajarannya.

Kerenah soalan di dalam imtihan

Pelajar sering maklum bahawa soalan Dr Faris memang cukup rumit.Lagi-lagi madah-madah yang sering turun dengannya.Bak kata orang,soalan daripada beliau tidak lari daripada ta'rif serta quyud , mukhtarazat berserta dengan dalil.Masalah khilaf juga memang antara selalu soalan yang menjadi pilihan beliau.

Pengalaman usul fiqh 2(dilalat)

Kelas pertama saya bersamanya.Terdetik di hati ni"Ya Allah,hebatnya Doktor ni"..
Manakan tidak,apabila melihat beliau menyebut segala kalam-kalamnya tidak sedikitpun yang lari daripada apa yang termaktub didalam buku.Ditambah pula dengan ilmu-ilmu tambahan yang diselitkan disepanjang pengajian bersamanya.Namun, beiau tidak akan lari dari merajihkan pendapat mazhab hanafi.

................................

Kata Dr Faris "ada setengah pelajar menuduh aku selalu merajikan pendapat imam abu hanifah"..namun beliau terus menjawab..."memang aku selalu merajihkan pendapat abu hanifah......."

...............................

Memang tidak dapat disanggahi,beliau memang seorang yang hebat.Berapa ramai dizaman moden ini yang boleh mengahafal kitab-kitab turath.Anda jangan terkejut jika kitab "hidayah" syarah kitab bidayatul mubtadik sudah lekat di dalam fikiran Dr Faris.

........................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan