Khamis, 21 Januari 2010

Impian semasa kecil

Ingin ku ceritakan sedikit pengalaman ketika kecil, saya sering berkata "nak jadi macam ayah "..seorang sahabat bertanya."klo engko dh besar ni,nak jadi apelak din?".
"Ana klo dah besar ni nak jadi macam ayah juga".jawab saya...

Apalah yang hebat pada ayah saya ini sehinggakan cita-cita hidup saya adalah mahu jadi sepertinya.??

Yang pertamanya, beliau sejak bangku sekolah lagi seorang yang cukup aktif dalam bidang sukan,persatuan dan sebagainya.Diperingkat universiti,beliau juga sorang yang aktif dalam bidang persatuan dan banyak memegang jawatan di dalam persatuan.

Masuk dialam pekerjaan, semasa saya kecil, saya sering melihat ayah sibuk dengan pekerjaan sehingga diwaktu hujung minggu beliau terpaksa menghbiskan masanya keluar untuk bekerja.Seorang guru yang sangat disegani oleh rakan-rakan seperjuangannya.Manakan tidaknya, beliau menjawat jawatan guru pakar bagi subjek pendidikan islam,pernah terlibat dalam penulisan buku teks serta buku rujukan bagi subjek agama islam sekolah menengah.

Saya juga tidak hairan apabila melihat beliau keluar merata dalam negara malaysia untuk menghadiri pelbagai mesyuarat,seminar, program-program dan sebagainya.

Dahulunya,beliau juga merupakan ahli panel penanda kertas soalan SPM bagi subjek pendidikan islam yang mana beliau merupakan ketua panel bagi beberapa negeri.

Hingga pernah suatu ketika, ayah saya dianugerhi pingat jasa negara......

Jika dilihat dalam bidang dakwah..

Ayah saya sering dijemput oleh masjid-masjid serta sekolah-seolah untuk memberi ceramah.Walaupun tidak semasyhur pendakwah-pendakwah yang lain,yang sering keluar di televisyen, saya cukup kagum dengan cara perckapannya dikhalayak ramai, ketegasan beliau di dalam menyampaikan kebenaran.

Ayah saya yang kininya bergelar imam di kawasan rumahnya.Telah banyak melakukan perubahan pada kampung tersebut.Sungguh besar pengrbanan yang dilakukannya.Jika dahulunya, bilangan jemaah di masjid hanyalah 2 ke 3 orang, dan suatu ketika tiada seorang pun yang solat di masjid.Namun, dengan perubahan yang dilakukannya.Alhamdulillah,bilangan jemaah di masjid semakin ramai bahkan mendapat sambutan yang amat menggalakkan.


Namun,disebalik perubahan yang cuba dilakukannya.Ada juga insan yang bergelar manusia mempunyai hasad dengki.Biarlah,tidak perlu saya menceritakan kisahnya dengan lebih mendalam.

Ini lah yang dapat saya coretkan tentang ayah saya.Masih banyak lagi yang ingin saya kongsikan.Namun,cukuo sekadar ini sahaja untuk dikongikan bersama.

Segala coretan saya ini,adalah berkenaan ayah saya " Razali Bin Syarif"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan