Jumaat, 11 Jun 2010

Tanggungjawab seorang isteri "untuk kak lang n kak ngah tercinta"

Terdapat sebilangan daripada ulama mengatakan bahawa tanggungjawab isteri kepada suami adalah tidak wajib,adakah pendapat ini betul?
Maka tidak semua yang dikatakan oleh ulama itu adalah benar, bahkan mereka sendiri adalah mujtahid yang kadang-kadang tidak lari daripada melakukan kesilapan dan kesalahan, maka jika betul akan diberikan 2 ganjaran,dan sekiranya salah hanya 1 ganjaran seperti mana yang di sbutkan dalam hadis nabi s.a.w
Tanggungjawab isteri diantaranya adalah didalam mengurus segala yang berkaitan dengan kerja-kerja dalaman rumah.Antara dalil-dalilnya :
1. Allah S.W.T telah berfirman berkenaan dengan hal isteri :
( و لهن مثل الذين عليهن بالمعروف ) البقرة :227
Tanggungjawab si isteri kepada suaminya sesuatu yang makruf seperti mana yang disebutkan dalam ayat, maka apabila seorang lelaki yang melakukan semua perkara-perkara tersebut seperti memasak,membasuh baju,mengemas rumah, maka ianya adalah bukan sesuatu yag makruf disisi syariat islam.Tambahan pula apabila seorang si lelaki bekerja di luar rumah, maka dengan adilnya si isteri perlu melakukan kerja-kerja dalaman rumah seperti yang disebutkan sebentar tadi.
2. Sesungguhnya semua tanggungjawab adalah wajib, Allah S.W.T telah mewajibkan kepada suami untuk member nafkah, pakaian, dan tempat tinggal kepada si isteri – mahar perkahwinan- maka sudah semestinya segala tanggungjawab si suami itu mesti dibalas dengan pekerjaan yang menyamai tanggungjawab yang di wajibkan ke atas suami. Manaka kata-kata mereka yang mengatakan bahawa mahar dan nafqah yang wajib diberikan suami kepada isteri adalah merupakan pertukaran dengan persetubuhan yang diberikan si isteri kepada suami. Maka pandangan ini adalah salah, perkahwinan yang di bayar dengan mahar bukan pertukaran seperti mana yang berlaku dalam jual beli, kerana nikmat ersetubuhan itu dirasai oleh kedua-dua pihak.

3. Ibnu Qayyim telah berkata di dalam kitabnya ( al huda ) : Sesungguhnya akad yang mutlak itu di iktibar dengan uruf, maka uruf mengiktibar bahawa wanita melaksanakan kewajipan seperti kerja-kerja dalaman rumah.Allah S.W.T telah berfirman :

( الرجال قوامون لى النسآء ) النساء : 34
Maka jika si wanita tidak melaksanakan tanggungjawabnya kepada lelaki bahkan si lelaki pula yang melaksanakan tanggungjwab tadi , maka bercanggahlah dengan firman Allah sebentar tadi mana lelaki ini merupakan ketua bagi kaum wanita.


4. Diriwayatkan isteri-isteri para sahabat yang mana mereka semua melakukan kewajipan mereka terhadap suami-suami mereka dan segala yang berkaitan dengan kerja dalaman rumah.
Sebagai contoh, Asma Bin Abu Bakar berkata : Aku telah melaksanakn tanggungjawab terhadap zubir (suaminya ) kerja – kerja rumah kesemuanya, dan zubir mempunyai kuda, maka akulah yang membasuh serta menyucinya, dan aku memberi zubir air dan membuat makanan untuknya dan sebagainya.

Adapun sebahagian daripada ulama mengatakan bahawa hadis-hadis yang diriwayatkan di atas adalah menunjukkan segala amalan yang di laksanakan oleh isteri-isteri para sahabat adalah sunat dan bukanlah menunjukkan sebagai kewajipan bahkan kerja-kerja yang dilakukan itu menunjukkan sebagai sifat ihsan mereka terhadap suaminya.

Namun apabila di kaji semula, saidtina Fatimah telh mengadu kepada Rssulullah s.a.w tentang segala kerja-kerja yang telah dilaksanakan terhadap suaminya, dan nabi s.a.w mengindahkan segala aduan itu. Maka,perbuatan nabi tersebut seolah-olah menunjukkan bahawa segala kewajipan isteri terhadap suami adalah wajib.

1 ulasan: